Słodkie napoje gazowane – jaki mają wpływ na nasze zdrowie?

Podziel się tym z innymi

slodkie-napoje-gazowane

Słodkie napoje gazowane są częstym dodatkiem do codziennego jadłospisu.

Pijąc szklankę słodkiego napoju dziennie, pomyślimy sobie, ach to tylko 1 szklanka, na pewno nie zaszkodzi.

Słodkie napoje szkodzą, mają wpływ na wzrost ryzyka nadwagi i otyłości ( jedna szklanka słodkiego napoju to ok 6 łyżeczek cukru) ; zwiększają ryzyko próchnicy, alergii, egzem skórnych, chorób układu krążenia ( nadciśnienie, wzrost cholesterolu LDL, trójglicerydów), chorób układu pokarmowego ( np. refluks przełykowo-żołądkowy), dny moczanowej ( stymulują wzrost poziomu kwasu moczowego)

Jeśli zrezygnujesz z 1 szklanki słodkiego napoju dziennie to w ciągu 1 miesiąca spożyjesz aż o 180 łyżeczek cukru mniej ( prawie 1kg cukru !).

Zgodnie z zaleceniami WHO niezbędne jest ograniczenie spożycia cukrów prostych do mniej niż 10% dziennego zapotrzebowania na energię. Nie wliczamy w tę ilość cukrów występujących naturalnie w świeżych, nieprzetworzonych owocach  oraz w produktach mlecznych.

sprzyjających warunkach jest w stanie wytrzymać nawet miesiąc, o tyle bez dostępu do wody pitnej możemy przeżyć maksymalnie kilka dni. 

Nasz organizm składa się w ponad 60% z wody. Każdego dnia Twoje ciało traci płyny poprzez pot, mocz, wypróżnienie i inne płyny ustrojowe. Utracone płyny należy uzupełnić, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu i uniknąć komplikacji zdrowotnych.

Jakie produkty zaliczamy do słodzonych napojów gazowanych?

– oranżady

– lemoniadę

– napoje typu cola

Jaki jest skład słodkich napojów?

– przede wszystkim to źródło cukrów prostych

– substancje aromatyczne

– barwniki

– kwasy i substancje konserwujące

Średni spożycie napojów gazowanych w Polsce wynosi 43ml / osobę / dzień .

Spożycie słodkich napojów stanowi istotny czynnik rozwoju wielu chorób:

– wzrost ryzyka rozwoju cukrzycy typu II, insulinooporności  -spożycie słodkiego napoju powoduje szybki wzrost stężenia glukozy we krwi. Po wypiciu słodzonego napoju obciążana jest głównie trzustka, która zmuszona jest do produkowania dużych ilości insuliny w celu obniżenia zwiększonego stężenia glukozy we krwi. Permanentnie powtarzające się ten proces zwiększa ryzyko powstania zaburzeń w gospodarce węglowodanowej, w tym cukrzycy typu II

– wzrost ryzyka powstania nadwagi i otyłości

– słodzone napoje gazowane są jednym z czynników wpływających na rozwój choroby refluksowej żołądka. Na skutek wprowadzania do przewodu pokarmowego zawartego w nich dwutlenku węgla, zwiększa rozciągnięcie ścian żołądka zwłaszcza dna żołądka, co sprzyja występowaniu przejściowych relaksacji dolnego zwieracza przełyku i zarzucaniu kwaśnej treści żołądkowej do przełyku. Ponadto spożycie słodzonych napojów gazowanych może być przyczyną nocnej zgagi. Niekorzystne oddziaływanie tych napojów może wynikać z ich wysokiej kwasowości

– kwas fosforowy zawarty w słodkich napojach   niszczy szkliwo i zwiększa podatność na próchnicę. Cukier zawarty w napojach doskonała pożywka dla bakterii. Próchnicotwórcze drobnoustroje doskonale czują się w lepiej warstwie, którą pozostawia na naszych zębach. Słodkie napoje gazowane wysycone są dwutlenkiem węgla. Dwutlenek węgla łącząc się z wodą, tworzy on żrący kwas węglowy H2CO3. Ten z kolei rozpuszcza nasze szkliwo i drąży w nim mikroubytki. U większości osób pH, przy którym szkliwo zębów zaczyna się demineralizować wynosi ~ 5,5. Obniżenie pH do tego poziomu następuje bezpośrednio po spożyciu posiłku lub napojów. Właśnie wtedy pH obniża się naturalnie, a szkliwo zębów zaczyna się demineralizować

– picie słodkich napojów stymuluje wypłukiwanie z organizmu minerałów. Usuwane są one wraz z moczem w bardzo dużych ilościach. Powodem tego są zawarte w napojach gazowanych kwasy oraz związki chemiczne. Kwas fosforowy na przykład wiąże związki magnezu, wapnia oraz cynku i ułatwia ich usunięcie z organizmu. 

– spożycie słodkich napojów gazowanych zwiększa ryzyko chorób dietozależnych. Zwiększone spożycie cukru oddziałuje na zwiększenie stężenia trójglicerydów, LDL cholesterolu,  homocysteiny w surowicy. 

–  spożycie słodzonych napojów gazowanych jest jednym z czynników wpływających na rozwój raka trzustki, raka odbytnicy

– spożycie słodzonych napojów gazowanych może mieć wpływ na rozwój osteoporozy ,. Kwas fosforowy zmniejsza przyswajanie wapnia, przez co może zaburzać równowagę tego pierwiastka w organizmie i zwiększać jego uwalnianie z kośćca

– słodkie napoje gazowane mają wpływ na rozwój alergii. Właściwości alergizujące mają zawarte w napojach barwniki: tartrazyna, żółcień chinolinowa, żółcień pomarańczowa i czerwień koszenilowa, a także substancje konserwujące: benzoesan sodu isorbinian potasu. 

Zamień słodki napój na wodę i ciesz się lepszym zdrowiem 

dietetyk-wyszkow

Jestem Absolwentką Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Wykształcenie to pozwoliło mi uzyskać obszerną wiedzę, związaną nie tylko z zagadnieniami dietetycznymi,
 ale z szeroko pojętą wiedzą o żywności i żywieniu, m.in. o produkcji żywności i procesach technologicznych. Znajomość tych wszystkich zagadnień pozwala mi na kompleksowe podejście do tematu żywienia człowieka.  Poradnię prowadzę od 2013 roku. Swoją wiedzę poszerzam w trakcie szkoleń, seminariów prowadzonych przez renomowane firmy i instytucje.

 

Facebook

Najnowsze wpisy

Czas na zmiany!

Skontaktuj się już dziś

poradnik sniadaniowy

NOWOŚĆ! EBOOK
Praktyczne przepisy na szkolne śniadanie dla Twojego dziecka.