Dieta lekkostrawna

Podziel się tym z innymi

Dieta lekkostrawna – dla kogo i jak działa?

Dieta lekkostrawna to model żywienia dedykowany osobom cierpiącym na schorzenia układu pokarmowego, operacjach czy u osób w podeszłym wieku. 

Dieta łatwostrawna jest prostą modyfikacją żywienia podstawowego. Powinna dostarczać taką samą ilość energii i wszystkich składników odżywczych jak jest to w przypadku diety osób zdrowych. Różnica polega na spożywaniu pokarmów łatwo ulegających trawieniu, nieobciążających przewodu pokarmowego. Stosując dietę lekkostrawną wyklucza się produkty bogate w błonnik pokarmowy (bogatoresztkowe), wzdymające czy nasączone tłuszczem. Unika się też stosowania ostrych przypraw takich jak sól, pieprz, ocet, ostra papryka.

Dieta lekkostrawna polecana jest najczęściej w następujących sytuacjach:

  • biegunki
  • stany zapalne błony śluzowej żołądka
  • owrzodzenia żołądka czy jelit
  • nowotwory układu pokarmowego
  • zespół jelita drażliwego
  • zapalenie wątroby czy trzustki
  • kamica nerkowa
  • chorzy leżący
  • rekonwalescencja po zabiegach operacyjnych
  • podeszły wiek

Zasady diety lekkostrawnej

ograniczenie błonnika nierozpuszczalnego zaleca się, aby w diecie lekkostrawnej znalazła się minimalna zawartość błonnika pokarmowego w ilości 25g/ dobę/ osobę. Owoce i warzywa powinniśmy wybierać młode i delikatne, a te dojrzałe obierać ze skórki. Soki i przeciery samodzielnie przygotowane będą dobrą alternatywą dla całych warzyw i owoców.
jedzenie 5-6 posiłków mniejszych objętościowo unikanie smażonych potraw preferowana obróbka kulinarna : gotowanie, gotowanie na parze, duszenie, pieczenie w folii aluminiowej, w workach pergaminowych do zagęszczania zupy należy używać zawiesiny z mąki i mleka lub niewielką ilość masła, oleju bądź mleka.

  • unikanie ostrych potraw oraz przypraw ostrych (pieprz, ostra papryka, chilli, curry, ocet, musztarda), konserw, kostek bulionowych, wywarów mięsnych i kostnych
  • eliminacja z diety napojów gazowanych, alkoholu, mocnych herbat i kawy
  • eliminacja z diety słodyczy, kruchych ciasteczek, czekolady i produktów z czekolady
  • z produktów zbożowych unikamy kasz gruboziarnistych, ryżu brązowego, makaronu pełnoziarnistego, pieczywa chrupkiego, pieczywa pełnoziarnistego razowego.
  • wybieramy jasne pieczywo, drobne kasze ( manna ), płatki ryżowe, kukurydziane, biały ryż, makarony jasne, drobne
  • jaja – spożywamy w postaci ugotowanej na miękko, w koszulkach, ścięte na parze , w formie omletu. Unikamy jaj gotowanych na twardo oraz smażonych
  • ostatni posiłek powinno się spożywać minimum 2 godziny przed pójściem spać.
dietetyk-wyszkow

Jestem Absolwentką Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Wykształcenie to pozwoliło mi uzyskać obszerną wiedzę, związaną nie tylko z zagadnieniami dietetycznymi,
 ale z szeroko pojętą wiedzą o żywności i żywieniu, m.in. o produkcji żywności i procesach technologicznych. Znajomość tych wszystkich zagadnień pozwala mi na kompleksowe podejście do tematu żywienia człowieka.  Poradnię prowadzę od 2013 roku. Swoją wiedzę poszerzam w trakcie szkoleń, seminariów prowadzonych przez renomowane firmy i instytucje.

 

Facebook

Najnowsze wpisy

Czas na zmiany!

Skontaktuj się już dziś

poradnik sniadaniowy

NOWOŚĆ! EBOOK
Praktyczne przepisy na szkolne śniadanie dla Twojego dziecka.